بایستگی تصحیحی نو از دیوان اوحدی مراغهای
نویسندگان
چکیده مقاله:
سامان دادن تصحیحی علمی و انتقادی از دستنویسهای کهن، از بایستهترین پژوهشهای ادبی است؛ چه، نسخههای خطّی از ارزشمندترین میراثهای فرهنگی ملّت ما بهشمار میروند و پرداختن به این سرچشمههای گرانمایه، بازشناسی هستی و کیستی خود و پاسداشتِ فرهنگ و زبانِ این مردمان است. دیوان اشعار اوحدی مراغهای(یا اصفهانی) عارف و شاعر نامدارِ سدۀ هفتم و هشتم هجری(738-673ﮬ)، در سال 1340 خورشیدی به دست شادروان سعید نفیسی تصحیح شده و همراه با برخی کاستیها که در این گفتار از آنها یاد خواهد شد، به وسیلۀ انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده و در سال 1375 نیز بدون بازنگری به همان گونۀ پیشین تجدید چاپ شده است. در سال 1391 هم انتشارات سنایی این تصحیح را چاپ کرده ولی تنها فرق آن با دو چاپ پیشین این است که غلطهای چاپی بسیار نیز بر متن افزوده شده است. در سالهای 1362 و 1392 نیز این دیوان به وسیلۀ انتشارات پیشرو و اقبال چاپ شده، امّا این دو چاپ هم بر پایۀ همان چاپ زندهیاد نفیسی است -هرچند که در آنها نامی از استاد برده نشده است! بههرروی، به دست آمدن دستنویسهایی کهن که در آن سالها در دسترس استاد نفیسی نبوده، تصحیح دوبارۀ این دیوان را بایسته و گریزناپذیر ساخته است.
منابع مشابه
بر خوانِ عطار (نقد و بررسی تصحیحی دیگر از دیوان عطار نیشابوری)
دیوان غزلیات و قصاید عطار یکی از متداولترین دیوانهای شعر پارسی است که از همان قرن هفتم، همواره مورد علاقه و شوقِ دوستدارانِ شعر عرفانی فارسی بوده است. این دیوان چاپهای متعددی دارد که دو چاپ مشهور آن به دست دو تن از محققان بنام عصر ما، استاد سعید نفیسی و دکتر تقی تفضلی خراسانی، انجام گرفته است. چندی پیش انتشارات آستان قدس رضوی (بهنشر) چاپ دوم این دیوان را به مقدمه و تصحیح دکتر اشرفزاده در 10...
متن کاملبایستگی نگارش فرهنگ نامتصویرهای ادب پـارسی با بررسی نمونهای دیوان خاقانی
تخیل اصیل، دنیایی نو و دیگرگون برابر دیدگان سخنور ترسیم میکند؛ او ناگزیر است برای هستی بخشیدن به این دنیا، از اسامی و هنجارهای عادی زبان دوری جوید و خود اسمهای تازهای برای نامگذاری آن بیافریند. او همواره از این امکان برخوردار نیست که دست به خلق و ساختن واژههای بسیط بزند؛ بنابراین برای بیان مفاهیم و نویافتههای خود از واژههای سادۀ زبان بهره میگیرد و ترکیبات تصویری و زبانی تازهای میسازد ...
متن کاملموسیقی شعر در دیوان اوحدی مراغه ای
موسیقی شعر از عوامل موثر و مهمی است که به شکل گیری ساختار شعر و تاثیرگذاری آن کمک می کند. شعر اساساً وسیله بیان و آیینه انعکاس احساسات درونی هر شاعر است که ابزار بیان این عواطف و احساسات، موسیقی شعر است و اوحدی برای تبیین عواطف، افکار، اندیشه ها و علایق و سلایق خود، از عوامل تاثیر گذاری موسیقی بهره گرفته است. در این رساله که هرچند گامی است کوچک برای آشنایی هر چه بهتر با عواطف، افکار و سبک اشعا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 20 شماره 41
صفحات 0- 0
تاریخ انتشار 2019-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023